| | |
Kominek romantyczny. Z dużym paleniskiem i wydatnym okapem – reprezentuje najstarszy, jeszcze średniowieczny typ, który przetrwał w tradycji wiejskiej i dworskiej. Ten – zaprojektowany i zbudowany przez artystę malarza Tadeusza Dominika – jest współczesną fantazją na temat kominka z czasów, kiedy był jedynym źródłem ciepła w domu. Autor: Jacek Kucharczyk | Kominek-piec. Łączy przyjemność obserwowania ognia z tradycją pieca kaflowego (w Polsce bardzo bogatej – byliśmy w tym mistrzami!). Kolorowe i wytłaczane kafle ze starych pieców świetnie się nadają do obudowy współczesnego kominka. Projekt: Anna Chwalibogowska. Autor: Andrzej Szandomirski |
| | |
Kominek klasyczny. Kamienny, z paleniskiem we wnęce na poziomie podłogi, bez okapu. Architektoniczne obramienie składa się z pilastrów, belkowania i gzymsu, który jest jednocześnie półką na ozdobne przedmioty. Zdobią go rzeźbiarskie ornamenty, zwykle dostosowane do stylu całego domu. Autor: Joanna Siedlar | W kamieniu. Kształty nowoczesnych kominków przypominają modne formy architektoniczne: cechuje je oszczędność i brak dekoracji. Formy obudowy są proste i płaskie, czasem niemal graficzne. Do tego stylu pasują szczególnie gładkie kamienne okładziny. Jedyną ozdobą jest piękno szlachetnego i naturalnego materiału. Projekt: Aneta Błażej. Autor: Andrzej Szandomirski |
| | |
Francuska linia. Kominki zadomowione w coraz bardziej ozdobnych i bogato wyposażonych wnętrzach zaczynały upodabniać się do sprzętów i przypominać biurka i komody. W tym francuskim kominku rozpoznać można wygięte linie rokokowych mebli. Autor: Michał Glinicki , Jacek Kucharczyk | Nisza w murze. Surowe cegły i polne kamienie podkreślają prawdziwą naturę żywiołu. Ogień otwartego paleniska nie został ujarzmiony przez dekoratorów. To kominek, który tworzy nastrój starego domostwa. Autor: Radosław Wojnar |
| | |
Kryształowa elegancja. Współczesny kominek w duchu klasycznym. Rzeźbiarskie dekoracje zastępuje zestawienie dwóch rodzajów marmuru. Jak klasyczne kominki pałacowe jest zespolony ze ścianą, nie ma okapu ani nawet nadstawy. Zwieńczeniem jest piękne kryształowe lustro. Projekt: Ludwika Borawska-Szymborska. Autor: Hanna Długosz | Zamiast telewizora. Nieduży, ujęty w metalową ramę, kominek jak ekran telewizora, w który można patrzeć bez znudzenia. Projekt: Małgorzata Szatkowska-Gryta. Autor: Radosław Wojnar |
| | |
Bez ram. Realizacja współczesnego zamiłowania do prostoty i oszczędności efektów. Palenisko zostało wtopione w obojętne tło białej ściany. Zrezygnowano z jakichkolwiek ram, aby nic nie odwracało uwagi od ognia. Projekt: Magdalena Studniarek, Tomasz Studniarek. Autor: Andrzej Szandomirski | W centrum uwagi. Narożny wkład pozwala, aby kominek był widoczny z wielu stron jednocześnie. Projekt: Aneta Błażej. Autor: Andrzej Szandomirski |
| | |
Z wiktoriańską duszą. Kominek z angielskim, XIX-wiecznym żeliwnym wkładem. Już wówczas produkowano gotowe wkłady, które były obudowywane według gustu. Teraz sam wkład ma urok zabytku. Tu otrzymał oszczędną oprawę składającą się z tradycyjnych elementów. Drewniana belka oparta na wspornikach jest jednocześnie półką na zegar. Autor: Piotr Mastalerz | „Kino domowe”. Telewizor i kominek bardzo często sąsiadują ze sobą. Tutaj wyglądają jak dwa elementy tego samego zestawu. Wszystko dzięki temu, że metalowa obudowa i półokrągły wkład upodabniają kominek do nowoczesnego sprzętu TV. Autor: Andrzej Szandomirski |
| | |
Wokół ognia. Współczesna wersja pierwotnej formy paleniska, wokół którego skupiało się niegdyś życie domowników. Autor: Piotr Mastalerz | We własnym (kominkowym) zakątku. Niewysoki, otoczony półkami, zaprasza, aby przy nim usiąść. Każdy z takich kominków jest niepowtarzalny, bo otaczają go ulubione bibeloty właścicieli. Projekt: Piotr i Maria Murza-Mucha. Autor: Andrzej Szandomirski |
| | |
Nisko i poziomo. Taki kominek ma bardzo kameralny charakter. Nietypowe usytuowanie zapewnia interesujące efekty świetlne. Tu światło ognia konkuruje z elektrycznym oświetleniem niszy. Projekt: B. Włodarczyk IQB. Autor: Radosław Wojnar | Wysoko i pionowo. Podniesienie paleniska służy jego wyeksponowaniu. Dzięki temu ogień jest widoczny z większej odległości, można też wygodnie spoglądać na niego, siedząc przy stole. Miejsce przy podłodze zajmuje często wnęka na drewno. Projekt: Joanna Lengiewicz, Robert Charkiewicz. Autor: Hanna Długosz , January Iłendo |
| | |
W kuchni. Forma kominka zależy również od miejsca, w którym się znajduje. Jako ozdoba kuchni w starym stylu nie przypadkiem przejął elementy dawnego pieca – ceramiczne kafle i charakterystyczne zwieńczenie. Autor: Jacek Kucharczyk | W salonie. Zupełnie inny charakter ma kominek w reprezentacyjnym salonie. Dobrze wyeksponowany, duży, niemal monumentalny – nadaje wnętrzu dostojności i powagi. Autor: Andrzej Szandomirski |
| | |
Na granicy. Kominek, który można obejść wokoło, wyznaczający granicę między dwoma połączonymi pomieszczeniami. Naturalne więc, że jest otwarty na obie strony. Ten znakomity efekt był możliwy dzięki zastosowaniu dwustronnego wkładu. Autor: Daniel Rumiancew | W domu letnim. Do drewnianego domu na wsi pasuje kominek w stylu rustykalnym: zbudowany z tradycyjnych i naturalnych materiałów, takich jak polne kamienie. Autor: Andrzej Szandomirski |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz