Na Mazurach
Cztery kolory: ciemnozielony, błękitny, czerwony i biały to barwy krajobrazu Mazur. Kolor czerwony to domy: o przeważnie ceglanych ścianach i wysokich dwuspadowych, krytych czerwoną dachówką dachach.
Tak wyglądają niektóre domy zaprojektowane przez warszawskiego architekta Konrada Kuczę-
Kuczyńskiego dla ośrodka PAN-u w Wierzbie nad Śniardwami. Jeden z domków, z pokojami gościnnymi, usytuowany nad brzegiem jeziora, ma ceglane ściany, wsparte na podmurówce z polnych kamieni i dwuspadowy dach kryty dachówką. Cegła jest tu harmonijnie połączona z kamieniem i ciemnym drewnem. Dom wtopiony w przyrodę zdaje się tkwić w tym miejscu od wielu dziesiątków lat.
|
Mazury. „Czerwony domek” ośrodka PAN w Wierzbie. Autorzy: ATELIER 2 – Konrad Kucza-Kuczyński, Andrzej Miklaszewski. Autor: Mariusz Gładysz |
Na Śląsku
Śląsk to kraina cegły. Przez wiele lat, głównie z tego materiału budowano tu domy. Najpiękniejsze budowle z cegły powstawały jednak nie w wieku XIX, ale w latach międzywojennych. W nowoczesnych gmachach w centrum Bytomia, w Zabrzu i w Gliwicach łączono surowe ceglane płaszczyzny z żelbetem.
We współczesnej willi projektu Małgorzaty Pilinkiewicz i Tomasza Studniarka pobrzmiewają echa ascetycznej, minimalistycznej architektury lat dwudziestych. Elewacje od ogrodu są silnie przeszklone i niemal ekshibicjonistycznie ukazują wnętrze domu, ale ściany od ulicy to gładki, ceglany mur z małymi oknami. Nowoczesny dom wpisuje się w krajobraz kulturowy miasta.
| | |
Śląsk. Nowy dom z elewacją z czerwonej cegły, podobny do domów budowanych tu przed stu laty. Autor: Katarzyna Szotkowska | Willa w Bytomiu. Tradycyjna śląska cegła w nowoczesnym domu. Autorzy: Małgorzata Pilinkiewicz i Tomasz Studniarek. Autor: Anna Wrońska |
W Warszawie
W latach międzywojennych w Warszawie powstało wiele domów z elewacjami z szarej cementowej cegły. W rękach architektów, a zwłaszcza Romualda Millera i Romualda Gutta, ten niewyszukany materiał ujawniał swoje wielkie dekoracyjne możliwości. Elewacje prostych, nowoczesnych domów ożywiane były dzięki skomplikowanemu układowi cegieł. Gutt zbudował dla siebie willę o szarych ceglanych ścianach, eksperymentował też z innymi kolorami - dom przy przy ul. Łowickiej oblicował klinkierem żółtawym, zaś willę na ul. Kieleckiej brunatnym. Dziś wśród niektórych architektów odżywają te ceglane fascynacje. W podwarszawskich lasach natrafić można na domy o prostych bryłach, połyskujące ceglanymi elewacjami spoza gęstwiny sosen. Raz cegła jest szara, kiedy indziej żółta lub czerwona. Ściany są niekiedy zaokrąglone, płaszczyzny cegły mają urozmaicone faktury i układy. Dobrym przykładem takiego domu jest willa w Dąbrowie Leśnej, autorstwa pracowni JEMS Architekci.
| | |
Pod Warszawą. Architekci we współczesnym domu nawiązują do warszawskich domów z lat trzydziestych, których jedyną dekoracją była wyszukana faktura ceglanych elewacji. Autorzy: JEMS Architekci. Autor: Andrzej Szandomirski | Pod Krakowem. Malownicze połączenie miejscowego kamienia i cegły nie tylko pozostaje w zgodzie z lokalną tradycją, ale jest też nawiązaniem do twórczości wybitnego krakowskiego architekta z początku wieku. Autorzy: Piotr Gajewski, Marek Piotrowski i Sławomir Pankiewicz. Autor: Jakub Śliwa , Paweł Gąsior |
W Krakowie
Na Woli Justowskiej w Krakowie stoi niski budynek zaprojektowany przed wojną przez architekta Adolfa Szyszkę-Bohusza. Uwagę zwraca przede wszystkim jego detal i sposób opracowania ścian zewnętrznych. Wzniesiono je z ciosów kamiennych (jasny wapień - tradycyjny budulec regionu), przełożonych pasami cegieł. Nawiązali do tego niedawno współcześni architekci Piotr Gajewski, Marek Piotrowski i Sławomir Pankiewicz, wznosząc nieopodal współczesny dom jednorodzinny, który w ubiegłym roku został nominowany do nagrody w konkursie ŻYCIE W ARCHITEKTURZE. Także w tym domu wąskie pasy cegły są aplikacją ożywiającą wapienną ścianę. Jest także czerwona ceglana ściana, która przecina budynek i wyrasta ponad niskie dachy.
Tym, co w najbardziej widoczny sposób tworzy specyfikę architektonicznego krajobrazu danego terenu, jest materiał i sposób jego zastosowania. Zachowywanie obyczaju, nawiązywanie we współczesnej architekturze do przeszłości miejsca, może być, jak widać, twórcze i przynosić wspaniałe efekty.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz