wtorek, 19 lipca 2011

Wybierz bramę do garażu. Nasz poradnik




Garaż bez bramy to jak dom bez drzwi. Aby wybrać idealną, przeanalizuj razem z nami, jaki typ bramy będzie najbardziej pasował do twojego garażu i... samochodu.


Z ociepleniem czy bez?


To zależy od tego, jaki masz garaż. Jeśli jest wbudowany w bryłę domu lub do niego dobudowany i ogrzewany, warto kupić bramę ocieploną. Będzie chroniła przed ucieczką ciepła. Bramy są ocieplane pianką poliuretanową, zwykle grubości 40 mm (bramy uchylne ociepla się także styropianem).
Współczynnik przenikania ciepła U bramy wynosi wtedy 0,95-1,64 W/(m²·K).
Jeśli garaż jest wolno stojący, nieogrzewany, nie warto inwestować w bramę ocieploną. Jest ona droższa od nieocieplonej o 20-40%. Przy zdecydowanie większych nakładach finansowych uzyskuje się niewiele wyższą temperaturę wewnątrz.
Można też zrobić inaczej – najpierw kupić tańszą nieocieploną bramę uchylną, a dopiero po pewnym czasie dokupić zestaw do ocieplenia z płytami styropianowymi i blachą i zlecić docieplenie firmie, w której była kupiona brama (koszt około 500 zł).

Z napędem czy bez?
Napęd poprawia komfort użytkowania bramy i jest niezbędny, gdy mają z niej korzystać osoby starsze lub niepełnosprawne. Można wtedy otworzyć bramę pilotem bez konieczności wysiadania z samochodu.
Najlepiej wybrać napęd wielofunkcyjny, który może również otwierać bramę wjazdową i zapalać światło w garażu. Ważne jest, aby napęd umożliwiał automatyczne zatrzymanie bramy po natrafieniu na przeszkodę i przełączenie na obsługę ręczną (na przykład, gdy brak jest prądu).
Jeśli z przyczyn ekonomicznych wybierzesz bramę otwieraną ręcznie, zostaw miejsce na późniejszy montaż napędu – po otwarciu bramy musi zostać za nią jeszcze 0,5-1 m na zamontowanie szyny urządzenia sterującego.

W otworach z łukowym nadprożem montuje się bramy segmentowe górne i boczne oraz rolowane.
Autor: Piotr Mastalerz

Z jakiego materiału?

Najczęściej bramy są wykonane z blachy stalowej. Mogą też być aluminiowe lub drewniane. Blacha stalowa jest ocynkowana ogniowo, co zabezpiecza ją przed korozją. Wierzchnią warstwę stanowi lakier poliestrowy lub farba.
Blachę aluminiową stosuje się przede wszystkim do bram rolowanych. Profile są powlekane lakierami o dużej odporności na ścieranie. Większość firm ma w standardzie dwa podstawowe kolory – biały i brązowy. Inne są już na zamówienie za dodatkową opłatą. Blachy mogą mieć też różne wzory, na przykład bramy uchylne mają najczęściej przetłoczenia pionowe, segmentowe – przetłoczenia poziome lub kasetony.
Drewno wykorzystywane do produkcji bram to: świerk, sosna, choina kanadyjska i dąb. Jest ono zabezpieczone środkami owadobójczymi i przeciwgnilnymi. Wybierając takie poszycie, trzeba się jednak liczyć ze znacznie większymi kosztami.
Ciekawym rozwiązaniem jest brama stalowa w kolorze drewnopodobnym wyglądająca jak brama drewniana.

Z okienkiem czy bez?

Doświetlenie garażu może się przydać w dzień, jeśli w garażu nie ma okna ani napędu z opcją zapalania światła po wjechaniu samochodem. Okienka w bramach mogą być kwadratowe, okrągłe lub trójkątne. Można je także łączyć w pasy przeszkleń. Wykonuje się je zazwyczaj ze szkła akrylowego grubości 4 lub 16 mm, przezroczystego lub matowego. Stosowane są też płyty poliwęglanowe. Za okienka trzeba jednak dopłacić. Jedno kosztuje 180-300 zł.

A może komplet?

Coraz częściej w nowych domach brama garażowa nie jest jedynym wejściem do garażu. Montowane są też drzwi boczne. Można je zamówić razem z bramą garażową, w tym samym stylu.
Gdy nie ma osobnych drzwi do garażu, a często się do niego wchodzi, można zamówić bramę z wmontowanymi w nią drzwiami.
Dobrze będą też wyglądały drzwi wejściowe do domu zbliżone wyglądem do garażowych – dom będzie wtedy utrzymany w jednolitym stylu i kolorystyce. Do wyboru jest wiele wzorów, kolorów i faktur.

Co z montażem i gwarancją?

Montaż. Większość producentów sprzedaje swoje bramy poprzez sieć dystrybutorów w całym kraju. To oni są odpowiedzialni za montaż. Cena montażu to 10-20% wartości bramy. Przed przywiezieniem bramy firma wykonuje dokładne pomiary na miejscu, za które nie płaci się dodatkowo. Niektórzy dystrybutorzy oferują też bezpłatny transport, jeśli brama zostanie zamówiona razem z montażem.
Przy wymianie starej bramy trzeba się liczyć z dodatkową opłatą za jej demontaż.
Osobno płaci się za montaż napędu – około 20% jego wartości. Napęd bramy na jeden samochód kosztuje 1050-1500 zł.
Montaż bramy zależnie od typu trwa dwie-sześć godzin.

Gwarancje. Każdy sprzedawca odpowiada ustawowo za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową (chodzi o umowę sprzedaży, do której dochodzi w momencie wydania towaru i zapłaty). Taką odpowiedzialność wprowadziła obowiązująca od 1 stycznia 2003 r. ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru z umową (czyli, według starych przepisów, udziela rękojmi), jeśli zostanie ona stwierdzona przez klienta przed upływem dwóch lat od dnia wydania towaru. Oprócz tego sprzedawca lub producent mogą dowolnie udzielić na swój produkt gwarancji, której okres może być dłuższy niż czas odpowiedzialności za niezgodność towaru z umową. Niektórzy udzielają dłuższej gwarancji na poszczególne elementy bramy, na przykład na części mechaniczne napędu trzy-pięć lat, inni udzielają długoletniej gwarancji (pięć-dziesięć lat) pod warunkiem dokonywania odpłatnych przeglądów serwisowych.


Bramę garażową montuje się w przygotowanym wcześniej otynkowanym otworze.
Autor: Mariusz Bykowski
Najlepiej, żeby zrobiła to autoryzowana firma.
Autor: Mariusz Bykowski

Brama odporna na złodzieja?
Brama garażowa jest zwykle łatwiejsza do sforsowania niż drzwi wejściowe. Można próbować utrudnić złodziejowi włamanie, zakładając dodatkowe stalowe blokady (zestaw kosztuje około 450 zł). Jeśli brama jest sterowana pilotem, przed wyważeniem blokuje ją automat otwierający.
Gdy garaż jest połączony z domem, ważne jest, aby drzwi między nimi były tak samo zabezpieczone jak drzwi wejściowe do domu.

Brama wyposażona w samoczynnie zamykający się rygiel antywłamaniowy.
Autor: Mariusz Bykowski

Do góry czy w bok?

To, jak brama będzie się otwierała, może mieć wpływ na jej wybór. Od tego zależy bowiem, ile miejsca potrzeba do jej zamontowania i otwierania. Przy wyborze bramy istotne są też warunki zabudowy: wielokość garażu, nadproża, przestrzeni bocznych.

Brama uchylna


Autor: Agnieszka Sternicka , Marek Sternicki

- montuje się ją w otworze lub za nim.

Brama segmentowa (sekcyjna) górna


Autor: Agnieszka Sternicka , Marek Sternicki

- sprawdza się tam, gdzie wjazd do garażu jest krótki, znajduje się blisko ulicy lub gdy garaż jest zagłębiony i ma stromy zjazd,
- montuje się ją zawsze za otworem.

Brama segmentowa (sekcyjna) boczna


Autor: Agnieszka Sternicka , Marek Sternicki

- sprawdza się tam, gdzie wjazd do garażu jest krótki, znajduje się blisko ulicy lub gdy garaż jest zagłębiony i ma stromy zjazd,
- montuje się ją zawsze za otworem.

Brama rolowana


Autor: Agnieszka Sternicka , Marek Sternicki

- montuje się ją zwykle za otworem.




Dwa samochody – jedna duża czy dwie mniejsze? (Katarzyna Welik, firma Normstahl)

Gdy wybór padnie na bramę segmentową górną, lepiej wybrać jedną szeroką. Przekonanie, że duża brama wymaga większej siły przy otwieraniu lub zamykaniu, nie jest prawdziwe. Dobrze wyregulowane sprężyny równoważące ciężar płaszcza bramy gwarantują łatwą obsługę niezależnie od jej rozmiaru. Warto ją wybrać zwłaszcza wtedy, gdy garaż jest ogrzewany lub gdy znajduje się w bryle domu: jedna brama ma lepszą izolacyjność termiczną niż dwie małe (mniejsza liczba mostków termicznych), co oznacza mniejszą utratę ciepła z garażu. Dodatkowym atutem jest niższa cena. Koszt dwóch małych bram segmentowych przekracza zwykle koszt jednej podwójnej bramy, zwłaszcza gdy będą to bramy otwierane automatycznie – jeden napęd do dużej bramy jest tańszy niż dwa napędy do małych bram. Na uwadze trzeba mieć jeszcze względy konstrukcyjne i architektoniczne – nadproże do dużej bramy (bez podparcia pośrodku) jest droższe i wymaga starannego wykonania, a sam wybór bramy (duża lub dwie mniejsze) ma zasadniczy wpływ na wygląd elewacji – dlatego warto się skonsultować z architektem.
Odwrotnie jest w wypadku bram uchylnych – lepiej wybrać dwie małe. Jest to rozwiązanie najtańsze (choć niekoniecznie najlepsze). W dużej bramie uchylnej trudno jest zapewnić pełne bezpieczeństwo użytkownika – wymagana jest duża siła automatu, a proste zabezpieczenie, jakim jest umieszczenie linii foto-komórek w optymalnym miejscu, czyli w świetle wjazdu, jest niemożliwe ze względu na kolizję z zamykającym się płaszczem bramy. W bramach pojedynczych, gdzie siły są dużo mniejsze, zabezpieczenia, w które wyposażony jest automat, są wystarczające. Duża brama uchylna jest poza tym rozwiązaniem najdroższym.
Nawet gdy jest nieocieplona, ceną przewyższa dwie małe ocieplone bramy segmentowe, a szczelnością i izolacyjnością nie dorówna im nawet w wersji ocieplonej.


Duża brama segmentowa...
Autor: Mariusz Bykowski
...lub dwie małe uchylne to najlepsze rozwiązania dla garażu przeznaczonego na dwa samochody.
Autor: Grzegorz Otwinowski

BRAMY GARAŻOWE - OFERTA FIRM
Bramy uchylne
Novum firmy Wiśniowski


Autor: WIŚNIOWSKI
Materiał: blacha stalowa ocynkowana, powlekana farbą  poliestrową, nieocieplona
Prowadnice: podsufitowe
Wymiary (szerokość x wysokość): 2,40 x 2,10 m
Standardowe kolory: biały, brązowy, ciemnobrązowy
Cena: 852 zł

N80 firmy Hörmann


Autor: HÖRMANN
Materiał: blacha stalowa ocynkowana, nieocieplona
Prowadnice: podsufitowe
Wymiary (szerokość x wysokość): 2,25 x 2 m
Standardowe kolory: biały, brązowy
Cena: 1092 zł, komplet do ocieplenia – 193,98 zł za m²

Prominent firmy Normstahl


Autor: NORMSTAHL

Materiał: blacha stalowa ocynkowana, dwukrotnie lakierowana.
Prowadnice: boczne.
Wymiary (szerokość x wysokość): 2,39 x 2,09 m
Kolory: 10
Cena: nieocieplona – 1183 zł, ocieplona – 1463 zł
Bramy segmentowe górne
Brama segmentowa firmy Dako


Autor: DAKO

Materiał: blacha stalowa ocynkowana i pokryta lakierem poliestrowym, ocieplona
Wymiary (szerokość x wysokość): 2,40 x 2 m
Standardowe kolory: biały, brązowy
Cena: 2104 zł

UniPro firmy Wiśniowski


Autor: WIŚNIOWSKI
Materiał: blacha stalowa, ocieplona
Wymiary (szerokość x wysokość): 2,40 x 2,10 m
Standardowe kolory: biały, brązowy
Cena: 2428 zł

EPU firmy Hörmann


Autor: HÖRMANN

Materiał: blacha stalowa ocynkowana, ocieplona
Wymiary (szerokość x wysokość): 2,25 x 2 m
Kolory: od zewnątrz – biała, od wewnątrz – szarobiała
Cena: 2564 zł

g30 Line firmy Normstahl


Autor: NORMSTAHL
Materiał: blacha stalowa ocynkowana, dwukrotnie lakierowana, ocieplona
Wymiary (szerokość x wysokość): 2,50 x 2,125 m
Standardowe kolory: biały, brązowy
Cena: 3111 zł (biała)
Brama segmentowa boczna
TopStyle-ISO firmy Normstahl


Autor: NORMSTAHL
Materiał: blacha stalowa ocynkowana, dwukrotnie lakierowana, ocieplona
Wymiary (szerokość x wysokość): 2,50 x 2,25 m
Standardowe kolory: 10
Cena: 5666 zł
Bramy rolowane
Brama rolowana firmy Dako


Autor: DAKO

Materiał: profile aluminiowe wypełnione pianką poliuretanową
Wymiary (szerokość x wysokość): 2,40 x 2 m
Standardowe kolory: biały, popielaty, beżowy, brązowy, ciemnobrązowy
Cena: 2864 zł (z silnikiem i korbą awaryjną)

BR-77 firmy Wiśniowski


Autor: WIŚNIOWSKI

Materiał: profile aluminiowe, wypełnione pianką poliuretanową
Wymiary (szerokość x wysokość): 2,30 x 2 m
Standardowe kolory: biały, brązowy
Cena: 3013 zł (z silnikiem i korbą awaryjną); z profilem przeszklonym – 3115 zł

Brama z profilu V 75 firmy Vertex


Autor: VERTEX
Materiał: profile aluminiowe wypełnione pianką poliuretanową
Wymiary (szerokość x wysokość): 2,51 x 2,51 m
Standardowe kolory: biały, szary, brązowy, ciemnobrązowy
Cena: 3729 zł (z silnikiem)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz