Jeśli planujemy zbudowanie pomieszczenia otoczonego pełnymi ścianami i dachem, warto może dodać kilka metrów, aby wykorzystać je w stopniu maksymalnym i satysfakcjonującym wszystkich domowników. Z ciasnego i sporadycznie używanego pomieszczenia garaż może się zmienić w funkcjonalne wnętrze, z którego często się korzysta.
|
Minimalna wysokość garażu: w świetle konstrukcji 2,2 m, od podłogi do urządzeń instalacyjnych pod sufitem 2 m. Autor: Agnieszka Sternicka , Marek Sternicki |
Przepisowe wymiary
Obowiązujące przepisy określają tylko minimalne wymiary. Stanowisko postojowe w garażu powinno mieć szerokość co najmniej 2,3 m i długość 5 m. Oprócz tego odległość od boku samochodu do ściany musi wynosić przynajmniej 0,5 m. Warto pamiętać o tym, że poszczególne marki mają różne wymiary. Przyjmuje się, że samochód średniej wielkości ma długość do 4,5 m i szerokość do 1,7 m. Zatem minimalne wymiary wewnętrzne garażu jednostanowiskowego to 2,7 x 5,5 m. Z pomieszczenia tej wielkości można korzystać, ale o wygodzie i dodatkowych funkcjach nie ma mowy.
Przy planowaniu garażu warto uwzględnić sprawność fizyczną i umiejętności kierowania samochodem wszystkich użytkowników, a także ich wzrost. Według przepisów wysokość garażu w świetle konstrukcji musi wynosić co najmniej 2,2 m, a przewody i urządzenia instalacyjne być montowane pod sufitem 2 m. Jednak dobrze te wymiary skorygować z myślą o wysokich domownikach. Aby czuć się komfortowo, człowiek powinien mieć nad głową około 40 cm wolnej przestrzeni.
Pamiętajmy też o tym, że garaż, który zbudujemy, będzie nam służył wiele lat. Dziś mamy jeden samochód, za rok może się pojawić drugi. Często rower lub dwa. A może zamieszka z nami babcia o ograniczonej sprawności ruchowej lub ktoś, komu potrzebny będzie wózek inwalidzki? Wielkość garażu powinniśmy planować z myślą o przyszłości.
| | | ||
Najmniejszy zgodny z przepisami garaż, tylko na jeden samochód. Autor: Agnieszka Sternicka , Marek Sternicki | Minimalny garaż na samochód osoby niepełnosprawnej ruchowo. Autor: Agnieszka Sternicka , Marek Sternicki | Wygodny garaż na jeden samochód. Autor: Agnieszka Sternicka , Marek Sternicki |
| | |
Wygodny garaż na jeden samochód z miejscem na rowery, przyczepę lub sprzęt ogrodniczy, półki i miniwarsztat. Autor: Agnieszka Sternicka , Marek Sternicki | Garaż do zadań specjalnych musi mieć specjalne wymiary. Autor: Agnieszka Sternicka , Marek Sternicki |
| | |
Najmniejszy garaż na dwa samochody i nic więcej. Autor: Agnieszka Sternicka , Marek Sternicki | Wygodny garaż na dwa samochody, z miejscem na półki i rowery. Autor: Agnieszka Sternicka , Marek Sternicki |
Nie tylko samochód
Powiększenie garażu pozwala ograniczyć powierzchnię pomieszczeń gospodarczych wewnątrz domu. Przeniesienie części ich funkcji do garażu (lub w jego okolice) może być korzystne dla wnętrza domu.
Poza tym w każdym domu potrzebne są sprzęty, których lepiej nie trzymać w czystym i suchym pomieszczeniu gospodarczym, na przykład kosiarka, łopata do odśnieżania, miotły, wąż ogrodowy czy opony zimowe.
Garaż jest dobrym miejscem na drewno do kominka, deskę surfingową, kajak, meble ogrodowe, przyczepę, rowery. Część pomieszczenia może być przeznaczona na kącik hobbystyczny. Przy garażu można wydzielić pokój do prób muzycznych (wtedy garaż musi mieć zapewnioną odpowiednią izolację akustyczną), schowek na narzędzia ogrodnicze lub warsztat majsterkowicza.
Jednak garaż, który pełni również funkcję schowka, domowego warsztatu czy magazynu, powinien być właściwie zaprojektowany. Trzeba wcześniej przewidzieć, gdzie staną półki i jaki będzie do nich dostęp. Warto oświetlić garaż światłem naturalnym – ułatwia to wykonywanie wszystkich dodatkowych czynności. Istotne jest też dostosowanie liczby i umiejscowienie punktów świetlnych do sposobu użytkowania pomieszczenia. Dobrze, jeśli jedno ze świateł skierowane jest na silnik parkowanego samochodu (naprawy). Kąt warsztatowy lub hobbystyczny powinien mieć osobne oświetlenie.
Warto również pomyśleć o jednym lub kilku gniazdach elektrycznych, które umożliwią podłączenie odkurzacza, wiertarki itp.
W garażach nieogrzewanych pozwoli to na okresowe podłączenie grzejnika. Jeżeli przewidujemy korzystanie z większych urządzeń lub narzędzi elektrycznych, zamontujmy gniazdo na prąd trójfazowy.
|
Garaż – budynek gospodarczy pełniący wiele funkcji (projekty pochodzą z Kolekcji Muratora). Autor: Agnieszka Sternicka , Marek Sternicki |
Garaż połączony z domem
W nowych projektach coraz częściej garaż jest połączony z domem – dobudowany z przodu lub z boku, tworzący odrębną bryłę, lub zupełnie schowany w budynku. Na małych działkach taki garaż jest lepszym rozwiązaniem niż garaż wolno stojący. Poza tym połączenie z domem daje możliwość uzyskania wygodnego przejścia – z garażu wprost do wnętrza – które jest zarazem drugim, gospodarczym wejściem do domu.
Jeśli garaż jest nieogrzewany, każda jego ściana wspólna z budynkiem mieszkalnym musi mieć takie parametry izolacyjne jak ściany zewnętrzne domu. Ściany i stropy garaży wbudowanych w dom muszą też zapewniać wymaganą izolację akustyczną. Przegrody powinny być szczelne, aby spaliny lub opary paliwa nie mogły przenikać do sąsiednich pomieszczeń. Drzwi między garażem a domem muszą mieć odporność ogniową co najmniej 30 min.
Ze względu na konieczność ochrony przed hałasem i przenikaniem zapachów benzyny i spalin przejście wewnętrzne z garażu do domu powinno prowadzić przez wiatrołap lub oddzielony drzwiami korytarz gospodarczy.
Aby sąsiedztwo wjazdu do garażu nie było zbyt uciążliwe dla mieszkańców, trzeba zachować odpowiednią odległość między wjazdem a oknami. Według przepisów odległość między wrotami garażu a najbliższą krawędzią okna powinna być nie mniejsza niż 1,5 m. Odległość od okna nad garażem można pomniejszyć do 1,1 m, jeżeli nad wjazdem wykonano daszek z materiałów niepalnych wystający co najmniej 0,6 m z lica ściany.
|
Garaż wygodny i pełniący różne funkcje musi być większy. Pamiętajmy o zachowaniu odpowiednich odległości między samochodem a ścianami. Autor: Agnieszka Sternicka , Marek Sternicki |
Garaż w piwnicy
Jeżeli garaż jest całkowicie lub częściowo zagłębiony poniżej poziomu gruntu, zjazd samochodu do garażu wymaga zastosowania pochylni o szorstkiej powierzchni. Zgodnie z przepisami nachylenie pochylni nie może być większe niż 25%, więc jej długość wyniesie co najmniej 6 m (przy zagłębieniu posadzki garażu 1,5 m poniżej terenu) lub nawet 10 m (przy zagłębieniu 2,5 m poniżej terenu). Do tego należy doliczyć odcinek długości co najmniej 0,6 m przed samym wjazdem na wykonanie odwrotnego spadku z garażu do krat wpustowych odwodnienia (aby woda deszczowa nie spływała do garażu). To wszystko zwiększa minimalną odległość domu od ulicy. Konieczność wykonania solidnej obudowy zjazdu – mury oporowe – to dodatkowa wada tego rozwiązania.
Ogrzewany czy nie?
Niska temperatura jest korzystna dla samochodu. Najlepiej, żeby w garażu było 5-8°C. Taka temperatura może się samoistnie utrzymywać w garażu nieogrzewanym, którego wszystkie ściany i strop są ocieplone. Jedynie w czasie długiej i mroźnej zimy może się zdarzyć, że spadnie poniżej zera.
Jeśli jednak będziemy chcieli, aby garaż pełnił też inne funkcje, warto stworzyć w nim możliwość choćby czasowego podniesienia temperatury do takiej, jaka jest w pomieszczeniach mieszkalnych.
Garaż powinien być też ogrzewany, jeśli jest wyposażony w instalację wodociągową. Aby ochronić ją zimą przed zamarzaniem, temperatura w garażu powinna wynosić co najmniej +5°C.
Wentylacja garażu
W garażu nieogrzewanym wentylację zapewniają otwory wentylacyjne w przeciwległych ścianach (bądź w ścianie i we wrotach garażowych) o łącznej powierzchni nie mniejszej niż 0,04 m² na każde stanowisko (na przykład dwa otwory wentylacyjne o przekroju 14 x 14 cm lub średnicy 15 cm).
W garażu ogrzewanym konieczna jest wentylacja grawitacyjna. Powietrze odprowadza się kanałem wentylacyjnym wyprowadzonym ponad dach, a doprowadza przez otwory nawiewne w drzwiach garażowych lub ścianie. Odległość od kratki wentylacyjnej do wylotu komina nie powinna być mniejsza niż 2 m. Wentylacja powinna zapewniać 1,5-krotną wymianę powietrza na godzinę.
Brama garażowa
Dobierając bramę, należy brać pod uwagę rodzaj mechanizmu otwierającego, ilość miejsca przed garażem i sposób zamykania. Brama może być dwuskrzydłowa (jej otworzenie wymaga najwięcej miejsca), uchylna płytowa, segmentowa (sekcyjna) boczna lub górna, harmonijkowa lub rolowana.
Najczęściej wykonana jest z drewna, blachy stalowej lub aluminiowej, może być pełna lub z wypełnieniem szklanym, ocieplona lub nie. Ocieplona jest dużo droższa, ale jeśli garaż jest ogrzewany, to należy się na nią zdecydować Bramy obliczone na przejazd jednego samochodu muszą mieć szerokość co najmniej 2,3 m i wysokość 2 m w świetle. Popularność zdobywają również te, przez które mogą przejechać jednocześnie dwa auta – ich wymiary to zwykle 4,8-5 m szerokości i 2-2,3 m wysokości.
|
Minimalne wymiary bramy garażowej. Autor: Agnieszka Sternicka , Marek Sternicki |
Materiały wykończeniowe
Materiały stosowane do wykończenia garażu powinny być przede wszystkim trwałe i łatwe do konserwacji. Wykończeniem może być ostatnia warstwa podłogi na gruncie, czyli sama wylewka betonowa zbrojona siatką metalową. Warto jednak nałożyć na to jeszcze na przykład:
- farbę mineralną lub żywiczną jedno- lub dwuskładnikową (matową lub z połyskiem);
- impregnaty nawierzchniowe z żywicą poliuretanową, akrylową lub silikonową oraz rozpuszczalnikiem;
- płytki gresowe o odpowiednich parametrach lub lastrykowe;
- samopoziomujące masy betonowe (podstawowym składnikiem jest cement) lub żywiczne (spoiwem jest żywica akrylowa, poliuretanowa, epoksydowa lub poliestrowa).
Ważne, aby posadzka nie była śliska i miała spadki do wewnętrznego lub zewnętrznego wpustu kanalizacyjnego z osadnikiem błota, olejów i smaru. Dopuszcza się kierowanie spadków bezpośrednio na teren działki – do studzienki chłonnej (gdy garaż jest na poziomie terenu).Ściany powinny być odporne na zabrudzenia i łatwe do utrzymania w czystości. Mogą być na przykład pomalowane farbami, które tworzą zmywalną powłokę. Ze względów praktycznych warto wykonać przy podłodze cokół o wysokości minimum 10 cm (może być z tego samego materiału co posadzka).
Przed garażem
Prosty podjazd o szerokości 3 m gwarantuje łatwy wjazd do garażu. Jeśli przy wjeździe konieczny jest skręt, przed garażem musi być miejsce na manewry samochodem. Trzeba pamiętać o tym, że zewnętrzny promień skrętu standardowego samochodu osobowego wynosi 5-6 m.
Poza garażem warto przewidzieć na działce także jedno lub dwa dodatkowe miejsca postojowe dla gości. Nie musi to być wybetonowany plac. Aby nie ograniczać zielonej powierzchni działki, zarówno ze względów praktycznych, jak i estetycznych warto wykonać nawierzchnię ażurową z kostek betonowych lub brukowych. Do obsiania otworów należy dobrać właściwą mieszankę traw – zestaw odpowiednich gatunków (na przykład: kostrzewa owcza, życica trwała, mietlice, koniczyna biała) zapobiegnie „łysieniu” placu postojowego.
|
Wjazd do garażu na wprost. Autor: Agnieszka Sternicka , Marek Sternicki |
|
Wjazd do garażu z boku. Autor: Agnieszka Sternicka , Marek Sternicki |
|
Długość pochylni do garażu zagłębionego zależy od tego, jaką różnicę poziomów trzeba pokonać. Nachylenie zjazdu nie może być większe niż 25%. Autor: Agnieszka Sternicka , Marek Sternicki |
Wielkość samochodów różnych marek
- Opel Corsa 3,81 x 1,64 m
- Seat Ibiza 3,95 x 1,69 m
- Skoda Fabia 4,22 x 1,64 m
- Peugeot kombi 4,41 x 1,75 m
- Honda Accord 4,66 x 1,76 m
- Ford Mondeo 4,73 x 1,81 m
- Ford Mondeo kombi 4,80 x 1,81 m
Garaż i dom
| | | ||
Wolno stojący. Autor: Agnieszka Sternicka , Marek Sternicki | Dobudowany z przodu. Autor: Agnieszka Sternicka , Marek Sternicki | Dobudowany z boku. Autor: Agnieszka Sternicka , Marek Sternicki |
| | |
W bryle domu – zagłębiony. Autor: Agnieszka Sternicka , Marek Sternicki | W bryle domu – na poziomie parteru. Autor: Agnieszka Sternicka , Marek Sternicki |
Różne możliwości połączenia garażu z domem
| | | ||
Przez wiatrołap. Najbardziej „naturalne” – z garażu do domu wchodzimy przez wiatrołap, gdzie zdejmujemy buty i wierzchnie okrycie. Autor: Agnieszka Sternicka , Marek Sternicki | Przez pomieszczenie gospodarcze. Wygodna droga wnoszenia zakupów do kuchni. Autor: Agnieszka Sternicka , Marek Sternicki | Przez schowek pod schodami. To również sposób na pokonywanie często występującej różnicy poziomów między garażem a wnętrzem domu. Autor: Agnieszka Sternicka , Marek Sternicki |
Trzeba podejść do tego jak najbardziej praktycznie:) Dobrze wszystko przemyślcie, to dotyczy się każdego elementu w domu :)
OdpowiedzUsuńZastanawialiście się nad kominkiem? W firmie http://ignif.com znajdziecie solidne akcesoria kominkowe.
Bardzo fajny wpis, sam niedawno stawiałem garaż przy domu. Zdecydowałem się na pożyczkę z https://taktofinanse.pl/szybka-pozyczka-pozabankowa-przez-internet-na-raty, żeby sfinansować budowę garażu. Garaż jest na jedno auto i ma trochę miejsca na warsztat
OdpowiedzUsuńOsobiście uważam, że przede wszystkim trzeba się zdecydować na dobrej jakości bramę do takiego garażu. Spory wybór znajdziecie tutaj https://www.novoferm.pl/bramy-garazowe/ i z tego co się orientuję na prawdę są to solidne produkty, w które warto jest zainwestować
OdpowiedzUsuńJak dla mnie to lepszy zawsze większy:) Postawcie też i na fajną bramę garażową. Na stronie ehttp://novatordom.pl znajdziecie coś odpowiedniego
OdpowiedzUsuńU mnie super się sprawdzają haki garażowe. Dobrze uzupełniają półki i regały. Można na nich wieszać rowery, jakieś sprzęty ogrodowe, węże do podlewania itp.
OdpowiedzUsuńWarto też wspomnieć o bramach garażowych! Moim zdaniem, najlepsze będą bramy automatyczne, dlatego zachęcam was do tego aby zapoznać się z ofertą https://www.novoferm.pl/ - powinna sprostać waszym oczekiwaniom.
OdpowiedzUsuń