Zatem za wykreślenie hipoteki trzeba będzie zapłacić dwudziestą część wpisu stosunkowego liczonego od wartości wierzytelności (cały wpis stosunkowy wynosi maksymalnie 8% tej kwoty).
Lepiej więc postawić sprzedającemu warunek, że musi załatwić te formalności do czasu zawarcia umowy sprzedaży, albo domagać się obniżenia ceny nieruchomości o kwotę opłat, jakie trzeba będzie ponieść przy wykreślaniu hipoteki, i zażądać udostępnienia dokumentów potwierdzających wygaśnięcie hipoteki (zaświadczenia z banku o spłacie kredytu). Warunek dotyczący wykreślenia hipoteki można zapisać w umowie przedwstępnej.
Warto też wiedzieć, że samo istnienie w księdze wieczystej wpisu hipoteki, która już wygasła, nie rodzi żadnych ujemnych skutków prawnych, może jednak zniechęcać kupujących do nabycia takiej nieruchomości, dlatego przed sprzedażą właściciel we własnym interesie powinien zadbać o wykreślenie takiego wpisu.
Podstawa prawna: rozporządzenie ministra sprawiedliwości w sprawie określenia wysokości wpisów w sprawach cywilnych z 17 grudnia 1996 r. (Dz. U. nr 154, poz. 753 z późn. zm.)
Kredyt hipoteczny najczęściej zaciągamy na długie lata, dlatego warto zastanowić się nad najlepszą ofertą na rynku.
OdpowiedzUsuńhttps://www.trinityfinance.com.pl/doradca-kredytowy-grodzisk-mazowiecki/